Letölthető programfüzet:


Hamarosan...

Szent idő

 

Ünnep szavunk az „id” (szent) és nap szavak összetételeként jött létre, és arra utal, hogy ezeken a különleges napokon beléphetünk a szent időbe, az eredet idejébe. Így van ez karácsonykor is, mely a keresztények számára Jézus Krisztus születésének az ünnepe.
 

Abban, hogy egy ünnepet igazán megéljünk és részesei lehessünk, fontos szerepet játszik az előkészület, hogy különösen a mostani rohanó világunkban időt szakítsunk a várakozásra. Ezt jelenti az advent, mely a karácsony előtti negyedik vasárnapon veszi kezdetét. A latin „adventus” szó megérkezést jelent, hiszen az Úr eljövetelével, vagyis Jézus megszületésével teljesedik be ez az időszak. A katolikusok böjttel készültek a karácsonyra, ezért az adventi időszakot „kisbűtnek” is nevezték a húsvétot megelőző nagyböjttel szemben. E négy hét alatt nem rendeztek nagy mulatságokat. Ezt az a szólás is kifejezte, hogy „András zárja a hegedűt”; vagyis november 30-án András napjával véget értek a zenés alkalmak. Advent a reménykedés idejének is számított, hiszen Jézus Krisztust a második Ádámnak is nevezték, aki azért jött el, hogy az első emberpár által elkövetett bűntől megváltsa az emberiséget (ezt szimbolizálja, hogy december 24-én van Ádám és Éva napja).

Advent idején a római katolikusok körében népszerűek a „roráté”-k, vagyis a hajnali misék. Ezek még sötétben kezdődnek el, és a résztvevők megélhetik a fény eljövetelét, ami Jézust szimbolizálja.
 

Ma már elképzelhetetlen az advent koszorú nélkül. Ez a szokás csak 1830-as évekre vezethető vissza, és egy hamburgi evangélikus lelkészhez kötődik, aki az imateremben felfüggesztett egy szekérkereket, és azon minden nap egy gyertyával többet gyújtott meg. Később a gyertyák száma négyre csökkent, a vasárnapok számának megfelelően, a kereket pedig koszorú váltotta fel a köréje font fenyőágakkal. A hagyományos elrendezés szerint 3 lila és egy rózsaszín gyertyát kell a koszorún elhelyezni: a lila a bűnbánat színe, a rózsaszín pedig a harmadik vasárnapon, azaz az „öröm vasárnapján” kerül meggyújtásra.
 

A 20. század elején katolikus vidékeken népszerű volt a „szentcsaládjárás”, vagy „szentcsaládkilenced”: a december 15-23. közötti időszakban minden este más-más családnál gyűltek össze imádkozni az emberek, és a szent családot ábrázoló képet házról házra vitték. A szokás neve onnan származik, hogy a Betlehembe érkezett Szűz Mária és József szállást kerestek, de senki nem fogadta be őket, így végül egy istállóban született meg a Megváltó. Néhol még most is őrzik ezt a szokást, így például a Nógrád megyei Patakon.
December 24. még csak „karácsony böjtje” vagy „karácsony vigiliája”. Ez volt az utolsó böjti nap, ilyenkor sokfelé bablevest és mákos gubát ettek, hús csak karácsony első napján, 25-én került az asztalra. A katolikusok ma is az éjféli misével ünneplik Jézus születését.
 

Lényeges, hogy az ünnep teljes megéléséhez nem elég, ha pénzt adunk ki tárgyakért, a legfontosabb az, hogy figyeljünk oda családtagjainkra, barátainkra, adjunk nekik időt, osszuk meg velük a szeretetet, hogy a mi szívünkben is megszülessen Jézus.
 


These guys fake rolex watches are really unique. Yes, it's unique. Like elegant, this is a kind of unique. Elegant man for antique table, yellowish white dial records it is especially worth, still ringing ticks showed superb skill, elegance not to defile the such good stuff. That is domineering, domineering men are unparalleled momentum, this man for his replica watches uk watch. Long chain tied round the table, click on the machine table cover spring, "pa" is a pop, a palm, table cover closed, all lonely. My watch fake rolex watches needs to be overbearing people who need to set off, domineering indifferent to ease the table.
Friend Link: Nike Elastico Pro III IC Air Jordan 3.5 Men MBT Fora Gtx Women Nike Free Flyknit NSW MBT Flame Chaussures MBT Fora Gtx Damen Supra Bleeker Women Air Jordan 4 Adidas Ultra Boost Olympic Adidas John Wall 2 Homme Saucony Shadow 6000 Chaussures