Letölthető programfüzet:


Hamarosan...

Én nagy vigasságot, örömet hirdetek…

Karácsonyi étkek és szokások



A keresztény világ egyik leghosszabb és legjelentősebb ünnepköre a karácsony. A katolikusoknál adventtel kezdődik és vízkereszttel ér véget. Ez az év legsötétebb szakasza, s egyben a téli napforduló ideje. Több ezer év szokásai, kultuszai rakódtak egymásra, ötvöződtek egymással. Vannak közöttük ősrégiek és fiatalabbak, melyeknek születését helyhez és időhöz tudjuk kötni. Közülük való a karácsonyfa- állítás szokása is. Az egykor több nemzetiségű Szentendrén, ha a gyakorlatban már nem is, de az emlékezetben még fellelhető a karácsonyi ünnepkör felekezetek szerint eltérő szokásrendje, melyet kölcsönös tisztelet mellett gyakoroltak a szerb, magyar, német és dalmát családok.

Mennyből az angyal…


A szerbek karácsonyi szokásaitól sok vonatkozásban eltért a szentendrei katolikusok ünnepre készülődése. A helyi ízek, sajátosságok felidézéséhez egy másik visszaemlékezőt hívok segítségül, már csak a hitelesség kedvéért is. Dr. Katona Gyuláné Szentendrey Katalin hat unokájának egy könyvbe rendezve hagyta örök emlékül saját szamárhegyi gyerekkorának, ma már úgy érezhetjük, akár mesébe is illő igaz történeteit. Mert nekünk már kicsit a mesék világát idézi egy olyan jelenet, hogy vastag puha hó fedi az egész várost, a Fő téren lovas szánok csilingelnek, a távolabbról érkezők lámpással a kezükben rótták a havas utcákat az éjféli misére menet, a szamárhegyi meredek utcák még nem az autóktól zsúfoltak, hanem kipirult arccal szánkózó gyerekektől, akik egyszer ebben a téli mulatságban lelték kedvüket, máskor csapatostul korcsolyázva a Pecsón.
Néhány évtizeddel ezelőtt így teltek a karácsony közeli, szünidei napok a szentendrei gyerekek felett. A házaknál még disznót öltek, itt bent a városban is, a Szamárhegyen is, az otthon gondosan előkészített mákos és diós kalácsot tepsire helyezve, az ünnepi kenyeret és a lángost pedig szakajtóban vitték a pékhez megsüttetni. S máris elérkezett a várva várt nagy nap, szenteste napja. A katolikus családoknál, kivéve a dalmátokat, az ünnep elképzelhetetlen volt karácsonyfa- állítás nélkül. A felnőttek nagy gondot fordítottak arra, hogy a gyerekeknek a meglepetéseket, a misztériumot minél tovább fenntartsák. Ezért, aki csak tehette, karácsony délutánján átküldte a kicsiket a nagyszülőkhöz, idősebb rokonokhoz. Nagyobb család estén az unokatestvérek vidám társaságában bizsergető izgalom közepette teltek a várakozás órái. Ahol megengedhették maguknak, uzsonnára tejeskávé, mazsolás kuglóf tejszínhabbal került az asztalra, egy tálban alma, aszalt szilva, mandarin, dió és mandula kínálta magát. Még nem volt öreg este, de a házak ablakaiból már meleg fények szűrődtek ki az egyre jobban elnéptelenedő utcákra, amikor indulni lehetett haza, annak biztos tudatában, hogy otthon már rövidesen megérkezik a karácsonyi angyal. Eljövetelét a kis rézharang jól ismert csilingelése jelezte. Aztán feltárult a titkokat rejtő szoba ajtaja, ott pompázott gyertya és csillagszóró fényben a karácsonyfa. A hívő katolikus családokban felnőttek és gyerekek együtt állták körül, együtt mondtak imát és énekelték a Mennyből az angyalt, a Csendes éjt. Az áhítat perceit az ajándékok átadása és a lázas kicsomagolás, majd az ünnepi vacsora követte.

Dalmát karácsony


Karácsony napján a katolikusok is böjtöltek, de nem egyforma étrend szerint. A magyarokhoz és a németekhez képest a dalmátok például szigorúbb böjtöt tartottak. Ők nemcsak a hústól tartózkodtak karácsony napján, de mást sem ettek, csak egy-két falat kenyeret. Vacsoránál a legidősebb családtag megtörte a kalácsot, mindenkinek adott belőle egy darabot, s azt mézbe mártva elfogyasztották. Ezután almát, diót, szőlőt osztott szét a családtagok között. Még a vacsora is kissé böjtős volt, halleves és mákos guba került az asztalra. Hazatérve az éjféli miséről már lehetett zsírosabb ételeket enni, hozzá bort is inni. Karácsonyfát ugyan nem állítottak a dalmátok, de a betlehemi misztériumot ők is otthonukba idézték. A karácsonyi asztal fehér terítője alatt a szalma a betlehemi jászolt jelképezte. De egy tányéron is volt szalma, meg gyümölcs, kalács és egy pohár méz. Ezek jelképezték a három pásztorok ajándékait. Az égő gyertya pedig a Kisjézust. Nagyobb családoknál, így a Szamárhegyen is, a szobában a padlót teleszórták szalmával, s amikor megjöttek az éjféli miséről és elálmosodtak, a földre feküdtek le aludni, miként a szent éjszakán a pásztorok. Egyvalaki azonban ébren őrködött, hogy a többiek el ne aludják a pásztormisét.

Arany dukát kalácsban, kenyérben, borban


A szerb ortodox egyház január 6-án ünnepli a karácsonyt. Negyven évvel ezelőtt még élő gyakorlatban voltak azok a karácsonyi szokások Szentendrén is, Pomázon is, amelyeket Pfeil Gabriella Welicskó Milkó elbeszélése alapján jegyzett le. Az Önkéntes Néprajzi Gyűjtők Országos Pályázatán díjat nyert dolgozatát hívtam segítségül az ünnephez fűződő egykori hagyományos étkek, szokások felidézéséhez. Szentestére a családfő szalmát vitt be az ünnepi szobába, szétszórta a padlón és az asztalon is, ahol egy fehér terítővel letakarták. A szobát tömjénnel beszentelték, a kályhára gabonát tettek. A szalmát csak a harmadik nap reggelén vitték ki a házból.
Karácsony napján a szerbek böjtöt tartottak a hajnali mise végéig. Az ünnepi asztal egyik elmaradhatatlan tartozéka az ún. egészség-kalács volt, aminek a tetejére az egészség, a gazdagság és a termékenység szimbólumaként madarat, búzakalászt, hordót, szőlőszemet, pólyás babát helyeztek el. A kalács közepébe évről évre belesütötték ugyanazt az aranydukátot, amit megtalálója köteles volt a ház gazdasszonyánál átváltani rendes pénzre. A házból tilos volt kivinni. A dukát az asztalra került – alá gabonát, szalmát tettek – a három alma, a kis üveg pálinka, a méz és a cserépedényben hajtatott zöld búza mellé, melynek közepén a gyertyát a karácsonyi és újévi ebédnél gyújtották meg, s csak borral volt szabad eloltani. A három alma közül az egyiket a családfő annyi részre vágta fel, ahányan körülülték az asztalt, s miután mézzel bekente, mindenki kapott egy részt belőle, miként egy-egy kanál mézes pálinkát is. Ezután következett a karácsonyi kenyér megszegésének rítusa. Annyi helyen vágták meg, ahány tagja volt a családnak, plusz még két helyen. A felvágott kenyér első szeletje a koldusoké volt, a második szimbolikusan a családé, a többit szétosztották egymás között. Az öt órakor megtartott ünnepi vacsorán mákos tésztát fogyasztottak forralt borral.
A vacsora végeztével a családfő a szoba négy sarkába egy-egy diót dobott, hogy jó termés, nagy vagyon és sok gyerek legyen a háznál. Hajnalban családostul elmentek a templomba, ami szintén szalmával volt felszórva, és ezekkel a szavakkal köszöntötték egymást: „Krisztus megszületett. Igazán megszületett.“ A templomból hazaérve már véget ért a böjt. Először szalonnát ettek, és hozzá a családfő ismét felvágott egy almát. Karácsony másnapján rétestésztából mazsolás süteményt készítettek, amibe ugyancsak aranydukát került. Mindenki tört egy darabot a süteményből, s úgy tartották, hogy szerencséje lesz annak, akihez a dukát került. De mint az egészségkalácsnál, úgy most sem tarthatta meg, akihez került, hanem beletették egy boroskancsóba, s abban tartották egészen vízkeresztig.

A harmadik alma


A karácsonyi kultikus étkek elfogyasztása Krisztus születésének ünnepét összekötötte a szerb újév (január 14.) napjával. A harmadik almát, hasonlóan az elsőhöz, szeletekre vágva, mézzel megkenve kapta kézbe minden családtag az újévi ebédnél. A már kissé szikkadt kalácsot a húsleves felett meggőzölve törték darabokra. Az ebéd elköltése után a rokoni látogatások ideje következett. Ekkor volt szokás megajándékozni a gyerekeket, de nem boltban vásárolt holmival, hanem ügyes asszonykezek által készített tészta-babával. A rétestésztát, miután jól megcukrozták, baba formájúra alakították. Szemeket borsból vagy mazsolából kapott, száját cukorból készítették. A pirosra, ropogósra sült babát csokoládémáz ruhába öltöztették, nadrágba vagy szoknyába, a megajándékozott gyerekek örömére.

Török Katalin

 


Friend Link: Nike Elastico Pro III IC Air Jordan 3.5 Men MBT Fora Gtx Women Nike Free Flyknit NSW MBT Flame Chaussures MBT Fora Gtx Damen Supra Bleeker Women Air Jordan 4 Adidas Ultra Boost Olympic Adidas John Wall 2 Homme Saucony Shadow 6000 Chaussures